Testy czytania mają na celu sprawdzenie płynności i tempa czytania. Szczególnie ważny etap to koniec III klasy szkoły podstawowej, kiedy sprawdza się poziom umiejętności dziecka i jego możliwości poznawcze. Bardzo popularny w szkołach jest test czytania J. Konopnickiego – uważany przez wielu nauczycieli za podstawową metodę weryfikacji tempa czytania. Czy test sprawdza faktyczny poziom umiejętności czytelniczych? Czy w szkołach wykonuje się test poprawnie?
1. Test czytania J. Konopnickiego – czytanie pojedynczych słów
Zastanów się teraz, jak często zdarza Ci się czytać pojedyncze słowa, wyrwane z kontekstu? …No właśnie – najczęściej czytamy tekst, który zbudowany jest ze zdań i posiada pewne znaczenie.
Na etapie III klasy szkoły podstawowej dzieci zapoznane są już z krótkimi historyjkami, wierszami i bajkami, gdzie czytają proste zdania i uczą się akcentowania. Zatem test składający się z pojedynczych słów często bywa niewiarygodny – dziecko szybciej przeczyta pojedyncze słowa aniżeli krótką historię np. o kaczce dziwaczce.
2. Warunki przeprowadzania testu czytania J. Konopnickiego
Zgodnie z instrukcją, dziecko powinno przeczytać tekst wyłącznie w obecności nauczyciela. Znając warunki naszych szkół, nagromadzenie obowiązków i brak czasu nauczycieli, test najczęściej realizowany jest… w klasie.
Zatem, o ile pierwsze czytające dziecko jeszcze ma jakiś problem z przeczytaniem słów, o tyle ostatnie w kolejce, jeśli jeszcze przy okazji jest sprytne – większość słów przeczyta z pamięci.
Jest to kolejny argument, który powoduje, że nieumiejętnie przeprowadzony test czytania J. Konopnickiego nie wskazuje wiarygodnych wyników tempa czytania dziecka.
3. Cel testu czytania J. Konopnickiego
Jeśli dziecko wie, że jest sprawdzane, najczęściej stara się zmobilizować i przeczytaj słowa jak najszybciej. Tak właśnie najczęściej jest w przypadku testu czytania J. Konopnickiego. Przecież nie jest to czytanka czy wiersz, tylko pojedyncze słowa, w dodatku rozdzielone na części. Tak skonstruowany test od razu budzi w większości dzieci mobilizację, co zaburza wyniki testu czytania.
Dla dzieci, które mają trudności z czytaniem i podejrzenie dysleksji, taka metoda sprawdzania może z kolei stanowić jeszcze większą blokadę. Stres, poczucie oceny i presja czasu powodują, że umiejętność czytania w tym przypadku wypada gorzej niż w rzeczywistości i pogłębia kompleksy dziecka.
Chcesz w sposób rzetelny sprawdzić tempo czytania swojego dziecka?
Pobierz bezpłatny test czytania
Kurs szybkiego czytania i technik pamięciowych dla dzieci
Zapraszamy na kurs, podczas którego Twoje dziecko nauczy się szybciej czytać, poprawi koncentrację, pozna techniki pamięciowe i przekona się, że nauka może być przyjemna i skuteczna.
Umiejętność płynnego czytania, rozumienia i analizy tekstu to kompetencje przyszłości. Na każdym etapie nauki i pracy spotykamy się coraz większą ilością informacji do przetworzenia. Dzięki uczestnictwu w naszych zajęciach dziecko stawi czoło wszystkim edukacyjnym wyzwaniom.