Mapy myśli to jedno z narzędzi wykorzystywanych w innowacyjnym nauczaniu. Polega na szczególnym rodzaju notowania, za pomocą kolorów i obrazów, dzięki temu zwiększa się stopień zapamiętywania (nasz mózg lepiej zapamiętuje obrazy) pobudza intuicję oraz pracę obu półkul mózgowych.
Mapy myśli – kiedy przydadzą się dziecku ?
Nie można zdefiniować grup, dla których ta metoda notowania, zapisywania własnych myśli i pomysłów, może być przydatna. Moim zdaniem – może być użyteczna zarówno dla studentów, osób pracujących, seniorów, ale również możemy wykorzystać mapy myśli dla dzieci i młodzieży.
Na jednym ze szkoleń które prowadziłam dla nauczycieli, usłyszałam takie pytanie: „czy jest sens, aby uczyć dzieci tej metody? Przecież to dla nich nie będzie zrozumiałe…” Hmm.. jak już zdążyłam się przekonać wielokrotnie, najlepszą odpowiedzią na takie pytanie, jest odwołanie się do własnych doświadczeń.
Dlatego teraz, dla wszystkich wątpiących – zarówno rodziców, jak i nauczycieli, prezentuję, pękając z dumy – prace mojej jedenastoletniej uczennicy Marty. Podczas kursu szybkiego czytania wprowadziłam metodę map myśli. Przedstawiłam najpierw wszystkie korzyści – uporządkowanie informacji, pomoc kolorów i rysunków w zapamiętaniu i zrozumieniu, samodzielna metoda notowania – dzięki temu jest zgodna z kierunkiem rozumowania.
Mapy myśli – powtórki do nauki
Odpowiednio przygotowane mapy myśli dla dzieci stanowią również materiał do powtórek – dzięki temu, że zapisujemy tam najważniejsze wiadomości metodą skojarzeń, nasz mózg, nawet po pewnym czasie jest w stanie odtworzyć wszystkie powiązane ze sobą fakty i informacje. Nie musimy zatem ponownie wertować grubych zeszytów zapisanych skrzętnie drobnym maczkiem. Kolorowa, barwna, przejrzysta, ciekawa, a czasem i zabawna – mapa myśli – inspiruje nasz mózg, pobudza wyobraźnię, przywołuje informacje które już są w naszej głowie.
Na zajęciach Marta zrobiła dwie mapy. Pierwsza „na próbę” dotyczyła jej szkolnych przyjaciółek – warto aby za pierwszym razem dziecko wybrało temat dla siebie znany i przyjemny. W tym momencie najważniejsze było poznanie metody, odpowiednie rysowanie mapy i zamieszczanie informacji.
Druga mapa – to notowanie ze słuchu – opracowanie na temat korzyści płynących z żonglowania (o tym w następnym poście).
Pierwsze mapy myśli dotyczą najczęściej znanego tematu – dbamy o to, aby dziecko swobodnie poruszało się w zagadnieniach, dzięki temu łatwiej opanuje technikę notowania wizualnego. Oprócz nauki samych map, wprowadzamy też elementy treningu kreatywności i wizualizacji – to w zasadzie niezbędne, aby dziecko swobodnie poruszało się w rysowaniu skojarzeń i bardziej skomplikowanych pojęć.
Nasza kursantka przygotowała również mapę myśli, która pomogła jej w nauce do sprawdzianu z historii. Dzięki rysunkom, skojarzeniom i strzałkom – nie tylko zaoszczędziła czas powtórek, ale również lepiej zrozumiała zależności przyczynowo skutkowe. Mapy myśli dla dzieci świetnie sprawdzają się na przedmiotach humanistycznych, praktycznie na każdym etapie edukacji.
Zachęcam zatem wszystkich rodziców, nauczycieli, ale także uczniów i studentów – do zaopatrzenia się w zestaw kredek.. i do dzieła!
P.S. Jeśli chcesz wykorzystać mapy myśli w bardziej zaawansowany sposób polecam wpis: Pamiętaj więcej, ucz się skuteczniej – baza map myśli
Autor: Ewa Bensz-Smagała
Kurs szybkiego czytania i technik pamięciowych dla dzieci
Zapraszamy na kurs, podczas którego Twoje dziecko nauczy się szybciej czytać, poprawi koncentrację, pozna techniki pamięciowe i przekona się, że nauka może być przyjemna i skuteczna.
Umiejętność płynnego czytania, rozumienia i analizy tekstu to kompetencje przyszłości. Na każdym etapie nauki i pracy spotykamy się coraz większą ilością informacji do przetworzenia. Dzięki uczestnictwu w naszych zajęciach dziecko stawi czoło wszystkim edukacyjnym wyzwaniom.