Kiedy publikujemy treści psychoedukacyjne, czasem pojawia mi się myśl, że to już przecież jest oczywiste, że o tym wszyscy już wiedzą, że o tym w kółko mówi się w mediach. ALE…
Sposób na tablet
Parę dni temu w restauracji obserwowałam małżeństwo (ok. 30 lat), wraz z dzieckiem (ok. 7 miesięcy!).
Matka karmiła niemowlaka specjalnie przygotowanym jedzeniem za pomocą łyżeczki, a ojciec – bezpośrednio przed twarzą malucha trzymał telefon z włączoną bajką.
Zaczarowany bobas nie odrywał wzroku od ekranu, śledząc ruchy postaci z rozdziawioną buzią – dzięki temu mama mogła go „spokojnie” nakarmić!
Psychoedukacja drogą do sukcesu?
Kilka miesięcy temu organizowaliśmy konferencję na temat uzależnień dzieci i młodzieży – Neurozależni. Rozmawialiśmy m.in. o uzależnieniach cyfrowych; słuchając prelegentów miałam poczucie, że mówią o bardzo istotnych kwestiach ale też obserwowałam w komentarzach uczestników, że rozumieją temat i są świadomości tych zagrożeń.
Stąd często mój dylemat… czy jeszcze o jakimś temacie opowiadać? Czy jeszcze do tego wracać? Przecież na okrągło „trąbi” się o depresji, uzależnieniach, potrzebach rozwojowych dzieci i młodzieży
Mam nadzieję, że sytuacja zaobserwowana przeze mnie w restauracji to przykład odosobniony. Z drugiej strony jednak widząc, jak wiele starszych dzieci w wieku przedszkolnym przejawia już pierwsze symptomy uzależnienia cyfrowego, odnoszę wrażenie że treści i edukacji na ten temat ciągle jest za mało.
Pamiętajcie! Telefon UCISZA dziecko a nie WYCISZA A uzależnienia cyfrowe niosą za sobą szereg konsekwencji
- Problemy z rozwojem społecznym i emocjonalnym – nadmierne korzystanie z telefonu może ograniczać czas na interakcje społeczne z rówieśnikami i dorosłymi. Dzieci mogą mieć trudności z rozwijaniem umiejętności społecznych, takich jak empatia, komunikacja werbalna i rozwiązywanie konfliktów.
- Opóźnienia w rozwoju mowy i języka – dzieci w wieku przedszkolnym rozwijają swoje umiejętności językowe poprzez rozmowę i interakcje z innymi. Zbyt częste korzystanie z telefonu, szczególnie do oglądania filmów czy gier (również bajek), może ograniczać czas poświęcony na te ważne interakcje, co może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy i języka.
- Problemy z koncentracją i uwagą – częste korzystanie z telefonu, zwłaszcza w przypadku gier i aplikacji to szybko zmieniające się bodźce. Nadmierna ekspozycja na te dynamiczne zmiany i obserwacja może prowadzić do problemów z koncentracją. Dzieci mogą mieć trudności z utrzymaniem uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas, co może wpływać na naukę i rozwój poznawczy.
- Ryzyko uzależnienia – dzieci są szczególnie podatne na uzależnienie od technologii. Nadmierne korzystanie z telefonu może prowadzić do uzależnienia, które może wpływać na ich codzienne funkcjonowanie, relacje z innymi oraz rozwój emocjonalny i społeczny.
- Wpływ na zdolności manualne i koordynację – zbyt częste korzystanie z ekranu może ograniczać rozwój zdolności manualnych, takich jak umiejętność trzymania ołówka, rysowania czy pisania. Tradycyjne zabawy i aktywności wymagające użycia rąk mogą być zaniedbywane.