Co skłoniło Cię przeczytania tego tekstu? Skoro tu jesteś, to znaczy, że potrafisz czytać. Może czujesz, że nie robisz tego optymalnie? Podpowiem Ci: prawdopodobnie masz rację.
Pozwól, że opowiem Ci krótką historię nauki czytania. Wszystko zaczyna się w pierwszych latach, gdy w szkole nauczyciele pokazują nam alfabet. Później uczymy się składać w całość poszczególne litery i układać z nich słowa. Następnie, żeby trochę przyśpieszyć sy-la-bi-zu-je-my każdy wyraz. Jest już trochę szybciej, ale to za mało. Uczymy więc więc czytać każde słowo oddzielnie. Po jakimś czasie zaczyna nam wychodzić całkiem płynnie. Bam, koniec historii! Na tym 90% z nas kończy naukę czytania. Nie uważasz, że to trochę dziwne, że umiejętności, z której korzystasz na co dzień – nauczyłeś się (czytelniku) w szkole podstawowej i od tamtej pory nie odświeżałeś tej wiedzy?
To nie musi tak wyglądać. Zobacz co możesz zyskać:
1. Czytasz szybciej, więcej pamiętasz
Zapewne, właśnie po to chcesz zapisać się na kurs. Pytanie tylko co znaczy “szybciej”? Jeśli założę, że czytasz z prędkością 200-250 słów/min. to mam 80% szans, że trafię. Z taką właśnie prędkością czyta młodzież i ludzie dorośli. Po zakończeniu kursu Twoja prędkość powinna wynosić 1000-1200 słów/minutę. Co to oznacza w praktyce?
Wydanie “Quo Vadis” Juliusza Słowackiego, które stoi na mojej półce ma 600 stron. Czytając z “normalną” prędkością zajęłoby Ci to 10 godzin. Czyli w prawdziwym życiu około 4-5 dni czytanie poza normalnymi obowiązkami. Po ukończeniu kursu, możesz tą samą książkę przeczytać w 2 godziny.
2. Więcej pamiętasz
„Czytaj wolno, a wszystko zrozumiesz i zapamiętasz”. Jest duża szansa, że w szkole słyszałeś to zdanie nie raz. Możliwe, że też masz takie przekonania. To błąd. Spójrz na to z innej perspektywy. Zdarzyło Ci się kiedyś coś czytać i jednocześnie odpłynąć myślami gdzieś daleko. Dopiero po jakimś czasie okazało się, że nie pamiętasz co było w tekście. Wiesz dlaczego się tak dzieje? Hmm….bo tekst był nudny? Tak, to też 😉 Ważniejsze jednak że kiedy czytasz wolno to mózg się nudzi i szuka sobie zajęcia. Kiedy czytasz szybko, mózg nie ma czasu na błądzenie myślami, bo musi analizować dane, które mu dostarczasz.
Spójrz na rysunek:
Szybkie tempo czytania zmusza Cię do większej koncentracji, co w efekcie pozwoli Ci więcej zapamiętać.
3. Lepsza koncentracja
Masz problemy z koncentracją? Pewnie jak większość ludzi, tak. To efekt trybu życia i rozwijających się technologii. Nasz mózg atakowany jest codziennie ogromną ilością bodźców. Nauczyliśmy się więc skakać z zadania na zadanie i myśleć jednocześnie o kilku rzeczach. Czasem to pomaga. Jednak coraz częściej przeszkadza. W efekcie nie możemy skupić się na jednym zadaniu, szybko się nudzimy i odpływamy myślami gdzieś daleko. Spokojnie. Koncentrację też można wyćwiczyć. Będąc absolwentem kursu z łatwością skoncentrujesz się na tym co ważne.
4. Pamiętaj to czego potrzebujesz
Co powiesz na takie zadanie. Weź swój telefon i wybierz 5 numerów telefonów do osób które znasz. Zapisz je na kartce. Ile potrzebujesz czasu, żeby móc je powiedzieć z pamięci? A co powiesz na to? W ramach testu możliwości prosimy naszych kursantów o zapamiętanie 5 numerów telefonów, listy zakupów złożonej z 14 przedmiotów, 6 dat i połączenia imion i twarzy 7 osób. Na wszystkie zadania dajemy im 20 minut 😉
Wkuwanie dat, ważnych faktów i uczenie się regułek to powszechne problemy stojące na przeszkodzie do efektywności. Zapomnij o notatkach, które stosowane były w szkole. One są nieskuteczne. Przepisywanie słowo w słowo książki nie pomaga w zapamiętywaniu, a wykuwanie na pamięć dat ważnych wydarzeń, numerów paragrafów i numerów telefonów to droga donikąd. Naucz się wreszcie pamiętać.
5. Naucz się uczyć
To może zabrzmi zabawnie, ale większość z nas nie potrafi się skutecznie uczyć. Przeraża nas ogrom informacji jakie musimy skojarzyć i zapamiętać. Odsuwamy więc naukę ważnych, trudnych kwestii jak najdalej. W konsekwencji uczymy się w ostatniej chwili – tuż przed sesją, ważnym egzaminem lub spotkaniem. Mała ilość czasu sprawia, że stresujemy się jeszcze bardziej, “zarywamy” noce i osiągamy słabe wyniki. Tym razem udało się zdać. Niestety w przyszłości proces się powtórzy. Nasz mózg skojarzył naukę do egzaminu z ogromną dawką stresu, napięcia, cierpienia i zmęczenia, dlatego za każdym razem jak usiądziemy do nauki podpowie nam, że może lepiej zająć się czymś przyjemnym – ciekawy film, sprzątanie mieszkania, serfowanie po Internecie itp. itd. Brzmi znajomo ?
Nie musi tak być. Na kursie uczymy jak się uczyć, planować zdobywanie wiedzy i niwelować problemy. Znając modele “ucieczki” przed nauką, możemy na nie aktywnie wpływać. Ważne, żeby to co robimy sprawiało nam przyjemność.
6. Rób notatki, które chcesz przeglądać
Chcesz poznać sposób na notowanie, dzięki któremu nauka jest sprawniejsza, a powtarzanie materiału znacznie prostsze?
Pewnie znasz pojęcie “map myśli” lub “notatek nielinearnych”. Pamiętaj jednak: wiedzieć,a umieć to jednak dwie różne kwestie. Ja też wiem, jak się jeździ na motorze, ale nigdy tego nie robiłem. Na kursie poznasz możliwe zastosowania map myśli i będzie ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć. Dodatkowo pokażemy Ci jak za pomocą prostych narzędzi stworzyć system, dzięki któremu nauka poszczególnych przedmiotów jest znacznie łatwiejsza i bardziej efektywna.
7. To Twoja przyszłość
Współcześnie generujemy coraz więcej treści. Rozejrzyj się wokół siebie – na rynku jest coraz więcej książek, powstają nowe zawody, oprogramowanie komputerowe, sprzęty itp. itd. Ilość informacji, którą nasi dziadkowie absorbowali w tydzień,my konsumujemy w kilka godzin. Lepiej nie będzie. Świat nagle nie zwolni. Jeśli chcesz być na bieżąco z wiadomościami, które Cię interesują musisz korzystać z narzędzi, które im odpowiadają. Szybkie czytanie jest jednym z nich.
Autor: Michał Smagała
Też chcesz szybko czytać ?
Jeśli chcesz zdobywać wiedzę, skutecznie ją wdrażać i czytać znacznie szybciej, to zapraszam na mój kurs.
Spotkania indywidualne dopasowane będą do Twoich potrzeb i możliwości.
Podczas 10 spotkań na pewno nauczysz się:
– czytać nawet do 7 razy szybciej
– zapamiętywać daty, nazwiska, numery telefonów itp.
– jak poprawić swoją koncentrację
– jak wdrażać zdobytą wiedzę