Dziecięce mapy myśli?

Mapy myśli to jedno z narzędzi wykorzystywanych w innowacyjnym nauczaniu. Polega na szczególnym rodzaju notowania, za pomocą kolorów i obrazów, dzięki temu zwiększa się stopień zapamiętywania (nasz mózg lepiej zapamiętuje obrazy) pobudza intuicję oraz pracę obu półkul mózgowych.

Nie można zdefiniować grup, dla których ta metoda notowania, zapisywania własnych myśli i pomysłów, może być przydatna. Moim zdaniem – może być użyteczna zarówno dla studentów, osób pracujących, seniorów, a także dla dzieci i młodzieży.

Na jednym ze szkoleń które prowadziłam dla nauczycieli, usłyszałam takie pytanie: „czy jest sens, aby uczyć dzieci tej metody? Przecież to dla nich nie będzie zrozumiałe…” Hmm.. jak już zdążyłam się przekonać wielokrotnie, najlepszą odpowiedzią na takie pytanie, jest odwołanie się do własnych doświadczeń.

Dlatego teraz, dla wszystkich wątpiących – zarówno rodziców, jak i nauczycieli, prezentuję, pękając z dumy – prace mojej jedenastoletniej uczennicy Marty. Podczas kursu szybkiego czytania wprowadziłam metodę map myśli. Przedstawiłam najpierw wszystkie korzyści – uporządkowanie informacji, pomoc kolorów i rysunków w zapamiętaniu i zrozumieniu, samodzielna metoda notowania – dzięki temu jest zgodna z kierunkiem rozumowania.

Mapa_myśli_koleżankiOdpowiednio przygotowane mapy myśli stanowią również materiał do powtórek – dzięki temu, że zapisujemy tam najważniejsze wiadomości metodą skojarzeń, nasz mózg, nawet po pewnym czasie jest w stanie odtworzyć wszystkie powiązane ze sobą fakty i informacje. Dzięki temu, nie musimy ponownie wertować grubych zeszytów zapisanych skrzętnie drobnym maczkiem. Kolorowa, barwna, przejrzysta, ciekawa, a czasem i zabawna – mapa myśli – inspiruje nasz mózg, pobudza wyobraźnię, przywołuje informacje które już są w naszej głowie.

Na zajęciach Marta zrobiła dwie mapy. Pierwsza „na próbę” dotyczyła jej szkolnych przyjaciółek – warto aby za pierwszym razem dziecko wybrało temat dla siebie znany i przyjemny. W tym momencie najważniejsze było poznanie metody, odpowiednie rysowanie mapy i zamieszczanie informacji.

Mapa_ŻonglowanieDruga mapa – to notowanie ze słuchu – opracowanie na temat korzyści płynących z żonglowania (o tym w następnym poście).

Zachęcam zatem wszystkich rodziców, nauczycieli, ale także uczniów i studentów – do zaopatrzenia się w zestaw kredek.. i do dzieła!

P.S. Jeśli chcesz wykorzystać mapy myśli w bardziej zaawansowany sposób  polecam wpis: Pamiętaj więcej, ucz się skuteczniej – baza map myśli

Autor: Ewa Bensz

 

Kurs szybkiego czytania i technik pamięciowych dla dzieci

kreatywność_dzieci

Zapraszamy na kurs, podczas którego Twoje dziecko nauczy się szybciej czytać, poprawi koncentrację, pozna techniki pamięciowe i przekona się, że nauka może być przyjemna i skuteczna.

Umiejętność płynnego czytania, rozumienia i analizy tekstu to kompetencje przyszłości. Na każdym etapie nauki i pracy spotykamy się coraz większą ilością informacji do przetworzenia. Dzięki uczestnictwu w naszych zajęciach dziecko stawi czoło wszystkim edukacyjnym wyzwaniom.

dowiedz_sie_wiecej

 

Ewa Bensz
Ewa Bensz – Pedagog, trener, nauczyciel akademicki.

Od 10 lat związana z edukacją, prowadzi zarówno grupowe jak i indywidualne treningi kreatywności, warsztaty oraz kursy technik pamięciowych i szybkiego czytania, konsultacje z zakresu doradztwa zawodowego dla młodzieży. Jest trenerem rad pedagogicznych w obszarze neurodydaktyki i metodyki nauczania, oraz superwizorem placówek edukacyjnych z zakresu kreatywności i metod aktywizujących.
Jej największą pasją jest nauczanie najmłodszych – pracuje z dziećmi, które mają problemy z nauką, są zagrożone dysleksją, wykluczeniem społecznym, z deficytami uwagi.
Regularnie publikuje artykuły z zakresu doradztwa zawodowego, przedsiębiorczości i efektywnego uczenia się w mediach tradycyjnych i internetowych, m.in.: Dziennik Zachodni, Gazeta Wyborcza, natemat.pl. Interesuje się tematyką neurodydaktyki, prowadzi badania naukowe związane z efektywnością pamięci i percepcją.

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP na kierunku Pedagogika, obecnie studiuje z pasją Psychologię kliniczną dzieci i młodzieży na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Kwalifikacje trenerskie uzyskała w ramach Szkoły Trenerów Grupy Trop, oraz projektu Eurotrener realizowanego przez CSiRO Meritum w Katowicach. Certyfikowany trener technik pamięciowych i szybkiego czytania ECU Efekt. Jest prelegentką konferencji poświęconych tematyce doradztwa zawodowego, psychologii oraz neuropsychologii; m.in.: II Międzynarodowego Sympozjum Neurodydaktyki Uniwersytetu Śląskiego, Konferencji Brainstorm Uniwersytetu Warszawskiego, W stronę człowieka – Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii i Psychoterapii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ewa Bensz on Facebook