10 prostych kroków, aby nauka była bardziej efektywna

Egzaminy to czas wytężonego wysiłku umysłowego, napięcia, to wiele godzin spędzonych na czytaniu książek, wiele dni podczas których przeglądamy notatki, i staramy się skupić uwagę tylko na  sprawach najważniejszych.. jednak rzadko kiedy udaje się wytrwać w postanowieniu efektywnej i regularnej nauki. Znasz to aż zbyt dobrze? Tutaj masz kilka wskazówek, które ułatwią Ci zadanie.

1. Skup swoją uwagę

Nie przystępuj do nauki, lub wykonania ważnej pracy, jeśli w Twojej głowie nadal kłębią się myśli związane np. z przebiegiem całego dnia. Nauka i praca koncepcyjna wymagają skupienia. Jeśli rozpoczniesz samodzielną naukę od razu po szkole lub pracy – nie będzie ona efektywna. Wykonywanie zadań i przyswajanie informacji będzie wtedy jedynie pozorne.

2. Zorganizuj przestrzeń

Zbuduj nawyk, że nie przystępujesz do pracy w bałaganie. Oczywiście, nie popadaj w skrajności i nie myj okien za każdym razem kiedy musisz się uczyć.. ale harmonia i przestrzeń to punkt wyjścia do poczucia spokoju który jest potrzeby w pracy umysłowej.

3. Wybierz niewygodną pozycję

Pamiętaj, że podczas nauki, kiedy siedzisz nieruchomo, musisz zadbać o odpowiedni przepływ krwi oraz układ ciała. To nie tylko kwestia wyprostowanych pleców i uniesionej głowy. Staraj się nie uczyć w łóżku lub miękkim fotelu – zbyt wygodna pozycja sprawia, że nasze ciało mimowolnie poddaje się relaksacji – a z tym wiąże się rozluźnienie i senność.

Czy wiesz że stosuje się nawet „stojące biurka” po to, aby pracownicy skupili się na wykonywanej pracy?

4. Wsłuchaj się w dźwięki

Wiele mówi się o muzyce poważnej, która wspomaga proces nauki. Warto tutaj obalić pewien mit. Żadna muzyka nie spowoduje, że w cudowny sposób Twoja pamięć zgromadzi niesamowite ilości informacji. Nie mniej jednak, odpowiednia muzyka – regularna, spokojna (najlepiej zapętlona i bez wokalu) spowoduje że zaczniesz skupiać uwagę na jednym zadaniu.

Osobiście polecam muzykę klasyczną, chociaż.. znam osoby które potrafią uczyć się przy ciężkim brzmieniu gitarowym. Wybór należy do Ciebie!

5. Okiełznaj czas

Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Nie planuj nauki z góry na osiem godzin, gdyż w ten sposób Twój wysiłek nie przyniesie spodziewanych efektów. Aby mózg uczył się skutecznie, potrzebuje krótkoterminowych, realnych celów, określonych w czasie.

Musisz nauczyć się na egzamin? Podziel materiał na części, tak aby każda z nich stanowiła logiczną całość.

6. Nie bądź maratończykiem

„Długie posiedzenia” nie sprzyjają zdobywaniu wiedzy. O wiele skuteczniejsze są krótkie dystanse, podczas których skupisz swoją uwagę w stu procentach. Wypróbuj metodę Pomodoro – ustal krótkie odstępy pracy – 20 minut, po każdej z nich 5 minut przerwy.

Mając świadomość, że czas pracy jest stosunkowo krótki, o wiele chętniej przystąpisz do wykonania zadania.

7. Ćwicz koncentrację

Bardzo pomocne w skupieniu uwagi jest żonglowanie. Pobudza do pracy obydwie półkule mózgowe, usprawnia przepływ bodźców i tworzy nowe połączenia neuronowe. Wystarczą trzy piłki, tzw. „zośki” – koordynacja ruchowa poprzez podrzucanie piłek to idealne ćwiczenie szczególnie dla dzieci, które mają problemy z koncentracją.

8. Ustal priorytety

Masz mnóstwo zadań i nie wiesz od czego zacząć? Poukładaj je według hierarchii: ważne/pilne. Zacznij od zadań najpilniejszych, nawet jeśli są to drobnostki. Dzięki temu poczujesz, że robisz postępy i zobaczysz efekty swojej pracy.

Przygotuj listę na kartce i sukcesywnie skreślaj to, co udało Ci się zrobić. To też działa na podświadomość i poczucie sprawstwa – każdy wykreślony punkt przybliża Cię do celu.

9. Rysuj mapy

Szczególnie polecam tą metodę notowania i uczenia się. Wykorzystując kolory, obrazy i metodę skojarzeń, w naturalny sposób przyswajasz wiedzę. Jak? Nasz mózg lubi obrazy – i przyswaja nową wiedzę poprzez skojarzenie z czymś, co już zna.

W naszym mózgu muszą pojawić się tzw. haki. Kiedy poznajemy nowe terminy, słówka, definicje musimy je „przełożyć” na język naszego mózgu.

10. Nagradzaj się za wysiłek

Ufff.. a na zakończenie odrobina przyjemności. Może to być dobra kawa, chwila relaksu przy książce, sport – ważne aby ta czynność sprawiała Ci przyjemność i nie była kojarzona z nauką.

Powodzenia!

 

Zapisz dziecko na kurs

kreatywność_dzieci

Zapraszamy na kurs, podczas którego Twoje dziecko nauczy się szybciej czytać, poprawi koncentrację, pozna techniki pamięciowe i przekona się, że nauka może być przyjemna
i skuteczna.

Umiejętność płynnego czytania, rozumienia i analizy tekstu to kompetencje przyszłości. Na każdym etapie nauki i pracy spotykamy się coraz większą ilością informacji do przetworzenia. Dzięki uczestnictwu w naszych zajęciach dziecko stawi czoło wszystkim edukacyjnym wyzwaniom.

dowiedz_sie_wiecej

 

Ewa Bensz
Ewa Bensz – Pedagog, trener, nauczyciel akademicki.

Od 10 lat związana z edukacją, prowadzi zarówno grupowe jak i indywidualne treningi kreatywności, warsztaty oraz kursy technik pamięciowych i szybkiego czytania, konsultacje z zakresu doradztwa zawodowego dla młodzieży. Jest trenerem rad pedagogicznych w obszarze neurodydaktyki i metodyki nauczania, oraz superwizorem placówek edukacyjnych z zakresu kreatywności i metod aktywizujących.
Jej największą pasją jest nauczanie najmłodszych – pracuje z dziećmi, które mają problemy z nauką, są zagrożone dysleksją, wykluczeniem społecznym, z deficytami uwagi.
Regularnie publikuje artykuły z zakresu doradztwa zawodowego, przedsiębiorczości i efektywnego uczenia się w mediach tradycyjnych i internetowych, m.in.: Dziennik Zachodni, Gazeta Wyborcza, natemat.pl. Interesuje się tematyką neurodydaktyki, prowadzi badania naukowe związane z efektywnością pamięci i percepcją.

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP na kierunku Pedagogika, obecnie studiuje z pasją Psychologię kliniczną dzieci i młodzieży na Uniwersytecie SWPS w Katowicach. Kwalifikacje trenerskie uzyskała w ramach Szkoły Trenerów Grupy Trop, oraz projektu Eurotrener realizowanego przez CSiRO Meritum w Katowicach. Certyfikowany trener technik pamięciowych i szybkiego czytania ECU Efekt. Jest prelegentką konferencji poświęconych tematyce doradztwa zawodowego, psychologii oraz neuropsychologii; m.in.: II Międzynarodowego Sympozjum Neurodydaktyki Uniwersytetu Śląskiego, Konferencji Brainstorm Uniwersytetu Warszawskiego, W stronę człowieka – Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii i Psychoterapii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ewa Bensz on Facebook